Samsung har kartlagt nordiske seere sin TV-titting og presenterer i dag The Ultimate TV Show - en oppskrift på den ultimate TV-serien

Autentisitet, gjenkjennelse, realisme og det ekstreme er noen av de viktigste ingrediensene en TV-serie trenger for å bli elsket av det nordiske folket. Dette kommer frem av rapporten The Ultimate TV Show, produsert av Samsung og Annette Hill, professor i medier og kommunikasjonsvitenskap ved Universitet i Lund. Rapporten og tilhørende trailer er utviklet for å muliggjøre enda bedre TV i fremtiden - for både seere og skapere.

Oslo – 28. januar, 2021 – I dag presenterer Samsung sitt prosjekt The Ultimate TV Show, bestående av en forskningsrapport og en trailer for den ultimate TV-serien. Samsung vil med hjelp av The Ultimate TV Show gi serieprodusenter mer innsikt i hva seeren verdsetter i en TV-serie, samtidig vise nordiske seere en trailer for hvordan den ultimate TV-serien kan se ut. Rapporten er produsert sammen med Annette Hill, professor i medie- og kommunikasjonsvitenskap ved Universitet i Lund. Hill har tidligere forsket på og gitt ut flere bøker knyttet til det som engasjerer TV-publikummet.

Prosjektet The Ultimate TV Show er utviklet med mål om å hjelpe TV-seere til å velge hvilken eller hvilke serier de skal se på. Med en oppskrift på, og detaljert innsikt i hva seeren verdsetter i TV-serier, kan Samsung bidra til å forbedre fremtidens TV-innhold og hjelpe selskaper og mennesker som lager TV-serier.

- Hos Samsung streber vi alltid etter å kunne tilby den beste TV-opplevelsen uansett hva forbrukeren leter etter. Nå tar vi det et skritt videre og tilbyr serieskapere solide tips og innsikt i hva det nordiske TV-publikummet tenker, for å forhåpentligvis se flere ultimate TV-serier i fremtiden, sier Knut-Eirik Rørnes, Produktspesialist TV/AV hos Samsung Norge.

Rapporten The Ultimate TV Show

Rapporten, som ble produsert av Annette Hill og hennes studenter, undersøker hva som får nordiske seere til å like en TV-serie. Gjennom kvalitative intervjuer med 44 respondenter fra Sverige, Danmark, Finland og Norge, i alderen 18-38 år, ble det presisert at ingrediensene autentisitet, gjenkjennelse, realisme og det ekstreme spiller den største rollen for nordiske seere.

• Autentisitet

Uansett hvilken sjanger seerne ser på, vil de at serien skal inneholde en autentisk følelse. De leter etter ekte følelser i animerte serier, troverdige verdener i fantasi, karakterer du kan relatere til i komedier og realistiske omgivelser i krimdramaet. For å holde seernes interesse levende, må alt fra casting til tidstypiske detaljer og miljøer stemme til punkt og prikke.

• Gjenkjennelse

Å kunne kjenne seg igjen i en TV-serie er blant de viktigste faktorene dersom seeren skal like innholdet, enten det handler om karakterer, steder, hendelser eller situasjoner. Et kjent sted, en kjent dialekt eller et problem man kan relatere seg til betyr at seeren er mer involvert i handlingen og serien.

• Realistiske og komplekse karakterer

Dette er knyttet til både seriens plot og karakterenes utvikling. Jo mer kompleks, gjennomtenkt og omfattende plottet og karakterene er, jo sterkere kan seerne forholde seg til og fortsette å følge serien.

• Det ekstreme

Hvem liker ikke den eksentriske personen i en serie? Vi elsker karakterer, personligheter, miljøer og handlinger som er ekstreme. Enten det handler om realitydeltakernes vanvittige intriger eller en avsporet karakterutvikling, ekstreme verdener og karakterer fungerer som et brudd fra sin egen hverdag og en sjanse til å bli underholdt.

- Vi er virkelig i en gullalder når det gjelder TV-serier, og i dag har vi flere muligheter enn noen gang. Gjennom studien har vi vært i stand til å ta del i fantastiske historier om hvordan TV-serier har formet mennesker, hvordan de bruker serier for selskap eller som et verktøy for å styre humøret. Det har vært fantastisk å ta del i disse sterke subjektive opplevelsene og lage rapporten The Ultimate TV Show. Jeg håper at studien kan gi produsenter hjelp og veiledning i hvilke elementer du bør fokusere på og som du absolutt ikke må gå glipp av for å lage TV-serien som er ultimate for alle, sier Annette Hill, professor i medie- og kommunikasjonsvitenskap ved Universitetet i Lund.

The Ultimate TV Show trailer

Traileren bruker rapportens innsikt og har kombinert de mest fremtredende ingrediensene i det som kan være traileren for den mest ultimate TV-serien. Gjennom kjente miljøer og hendelser følger vi karakteren Tiger Queen i jakten på kjærlighet. Historien tar oss gjennom realityseriens verden, gjennom tidsportaler til en dystopisk og ødelagt verden der faren aldri er langt unna til slutt der det hele begynte, med hovedpersonens innsikt i at det hun lette etter var rett foran av henne hele tiden.

Se traileren her

Les rapporten The Ultimate TV Show her

Om Samsung Electronics Co., Ltd.

Samsung Electronics Co., Ltd. inspirerer verden og former fremtiden med transformative ideer og teknologi. Bedriften omdefinerer verden for TV, smarttelefoner, wearables, nettbrett, kameraer, digitale apparater, skrivere, medisinsk utstyr, nettverkssystemer, og halvledere og LED-løsninger. For de siste nyhetene, besøk Samsungs nyhetsrom på news.samsung.com

Elin Axelsson

Elin Axelsson

Corporate Communications & PR TV, lyd, hvitevarer +46 73 671 95 26